Lagere plek in zoekresultaten door gebruik van pop-ups

Google gaat websites die gebruik maken van pop-ups en tussenschermen aanpakken. Pop-ups zijn advertenties of tussenschermen die tijdens het laden van een webpagina of tijdens het downloaden van informatie worden getoond. Hierdoor is de onderliggende content niet zichtbaar en beschikbaar voor gebruikers. Dit resulteert tot grote frustratie bij vooral mobiele gebruikers. Voor mobiele gebruikers is het namelijk nog lastiger om een pop-up of tussenscherm weg te klikken.

Vanaf 10 januari 2017 gaat Google webpagina’s met pop-ups en tussenschermen lager in de zoekresultaten van mobiele gebruikers plaatsen.

Wat kan wel?

Er zijn een aantal uitzonderingen. Zo zijn pop-ups die verschijnen in verband met een wettelijke verplichting toegestaan. Zoals een cookiemelding of leeftijd verificatie. Daarnaast zullen ook kleine en makkelijk weg te klikken pop-ups en login pop-ups toegestaan blijven.

En nu?

Om concurrenten voor te blijven en een hoge positie te behouden of te veroveren in Google Search is het belangrijk om websiteteksten inhoudelijk continue te blijven verbeteren. Na januari 2017 gaan ook tussenschermen en pop-ups een bepalende factor worden bij de ranking van zoekresultaten voor mobiele gebruikers. Blijf je concurrenten voor en verwijder of pas je pop-ups en tussenschermen aan naar wat Google toestaat. Want een hogere plek in de zoekresultaten van Google Search levert meer websiteverkeer op en daarmee ook meer geld.

popups
Pop-ups toegestaan door Google

Vragen?

Heeft u vragen over onze dienst webbeheer? Laat het ons hier weten, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Graag houden wij u op de hoogte van de belangrijkste online trends en ontwikkelingen. Houd daarom onze website en het dashboard goed in de gaten. Hier plaatsen wij regelmatig nieuwe berichten.