Het succes van het toepassen van de techniek: Elastic search

Elastic search

Graag vertellen wij jou meer over de technische keuzes die wij recent met onze software hebben gemaakt.

Zoals iedereen weet is de reisbranche een branche bij uitstek, waar ontzettend veel data ter beschikking is. Data van alle toeleveranciers, van vluchten, bedden tot de kamers en alles wat hier tussen zit. Een onderdeel van al die data van al die toeleveranciers, zijn ook de tarieven. Miljoenen prijsstellingen op basis van tig variabelen.

De kunst voor ons als softwareleverancier is; hoe haal je al deze data op en hoe verwerk je deze data in je backend, waardoor je frontend snel deze data kan tonen.

Met andere woorden; de data die je via externen ontvangt, hoe zorg je ervoor dat deze snel en goed op de website aan de potentiële klant wordt getoond.

Wij hebben gekozen voor ‘Elasticsearch’. Snel vergeten deze term, maar als je er wel geïnteresseerd in bent, Google dan verder op deze term.

Met ‘Elasticsearch’ doorzoek je razendsnel en krachtig grote hoeveelheden data. Deze data wordt opgevraagd uit de backend en getoond op bijvoorbeeld jouw website. Het systeem is een groot succes, enorm veelzijdig en vele grote bedrijven die met veel data te maken hebben, maken gebruik van Elasticsearch.

Het succes van Elasticsearch is dat het is ontwikkeld vanuit open source. Dit betekent dat programmeurs zelf toevoegingen of verbeteringen kunnen aanbrengen. Ook is het systeem door de enorme snelheid en de manier waarop het omgaat met complexe datarelaties en structuren, heel goed in het analyseren van gegevens om deze vervolgens om te zetten in interessante informatie.

Op dit moment zijn wij bezig met een implementatie voor onze klant Ilios Reizen. Mocht je er meer over willen weten; wij informeren ook jou graag.