Interview met Rico van Loenen; oprichter en eigenaar van 1TIS

Rico; “11 jaar geleden ben ik 1TIS gestart omdat er in de markt behoefte was aan een goed softwaresysteem voor touroperators. Boekingssoftware aan de frontend was er wel, maar goede software voor de backend niet. Nu terugkijkend, hebben wij met ons team echt een goed werkend product neergezet, dat wij nog dagelijks verbeteren. De techniek gaat hard en ook de wensen en eisen van onze klanten én uiteraard willen wij iedereen zoveel mogelijk in alle behoeftes blijven voorzien.

Doordat wij zelf ook mede-eigenaar zijn van NRV Reizen, weten wij exact welke processen er allemaal zijn en welke behoeftes en acties er ingevuld dienen te worden om een goed werkbaar front- en backoffice-systeem te leveren.

Vanaf het moment dat de boeking binnenkomt vanaf de boekbare website, dient de hele schakel in het proces vlekkeloos en zoveel mogelijk geautomatiseerd te lopen. Wij zijn van mening dat wat je kunt automatiseren, je ook dient te automatiseren. De kansen op fouten in de backoffice wil je zo laag mogelijk houden en dat is waar onze software goed in is. Als reisorganisatie start je vaak met allemaal handmatige processen; Word en Excel worden dan veelal gebruikt, maar als je als bedrijf steeds groter groeit, wordt de kans op fouten ook echt groter.

Ons systeem gebruik je voor al jouw klantcommunicatie, de communicatie met jouw toeleveranciers, zoals hoteliers en vervoerders, maar ook voor het maken van offertes. Inmiddels hebben wij het systeem zo ingericht dat wij voor iedere individuele klantgroep een basisproduct hebben, die bestaat uit vaste modules en bouwstenen. Dit basisproduct wordt vervolgens per klant op maat gemaakt, omdat wij inmiddels uit ervaring weten, dat geen één klant op dezelfde wijze haar processen heeft ingericht. Als klant betaal je op deze wijze nooit teveel, want je krijgt datgene waar jij behoefte aan hebt en je betaalt een maandelijks licentiebedrag en eenmalige implementatiekosten.

De afgelopen anderhalf jaar zijn wij mooi doorgegroeid met nieuwe klanten en zijn wij ook reeds in België en Duitsland actief en kijkend naar de toekomst wil ik deze groei voortzetten. Wij hebben al onze software-ontwikkelaars in eigen huis en kiezen hier bewust voor. Onze visie is dat het lastig werken is als je een internationaal team van ontwikkelaars gebruikt en dat de communicatielijnen dan minder kort zijn en dit de doorloopsnelheid van opleveringen niet ten goede komt. Wij werken met sprints en iedere twee weken leveren wij nieuwe features op ten gunste van onze klanten.

Wij werken op dit moment met een team van 20 medewerkers voor 85 prachtige klanten; allemaal reisorganisaties die de dromen van hun reizigers willen waarmaken.

Ik ben er trots op, dat wij vanuit 1TIS met onze software GRIP, een belangrijke schakel in het gehele werkproces van onze klanten zijn én dat wij mogen samenwerken met gepassioneerde klanten”.