Hoe ga je optimaal yielden

Voordat we een aantal tips van onze kant geven over yielden is het ook goed te weten wat yielden inhoudt.

Bij yielden of yield management ligt de focus op het behalen van het hoogst mogelijke rendement voor je product of dienst. Dit rendement kan behaald worden door prijs en aanbod tussentijds bij te stellen. Dit houdt in dat je de optimale prijs bepaald voor dat moment op basis van een aantal parameters. Bijvoorbeeld op basis van de beschikbaarheid van een reis en de bezetting op dat moment op die specifieke datum. 

Enkele tips van onze kant:


Tip 1 voor groepsreizen: heb inzicht in de statistieken

Dit klinkt wellicht als een open deur, maar zorg dat je inzicht hebt in de cijfers, om tijdig een beslissing te nemen. Kijk naar de bezettingsgraad van een specifieke reis op een specifieke datum gaat kijken. Loopt de ene groepsreis op die specifieke datum niet goed, bepaal dan tijdig dat je bijvoorbeeld de twee afzonderlijke reizen gaat samenvoegen.

Of kijk wat er gebeurt als je de reissom verhoogt en wat dit dan met de marge doet. Of kijk wat de marge wordt, als je 2 reizigers extra op deze reis zet.

Zorg dat je inzicht hebt, om de juiste beslissingen te maken.


Tip 2 voor bus reisaanbieders: ga commerciële extra’s verkopen

Om het totale resultaat van de bus omhoog te krijgen is het goed om te kijken naar de commerciële extra’s.  Waardoor je het maximale qua besteding per passagier gaat berekenen. Denk hierbij aan alle mogelijke upsell producten. 

Commerciële extra’s zoals bijvoorbeeld een gegarandeerde stoel op het boven- of onderdek, of gegarandeerd een vaste stoelplaats reserveren, het hebben van WiFi aan boord. Wellicht een extra koffer die je mag bijboeken. Maaltijdpakketten en snack pakketten aan boord. Een tijdschriftenpakket.


Tip 3 algemeen: focus op de verkoop van een bepaalde datum

Zie je dat de boekingen van een reis op een bepaalde datum achterblijven, zorg dan dat je deze bepaalde datum gaat aanjagen. 

Richt je marketingacties op deze specifieke reis. Geef deze reis bijvoorbeeld meer aandacht in je nieuwsbrief. Breng deze specifieke reis onder het voetlicht op je website. Maak een actiepagina op je website voor deze specifieke reis.

Als je uit ervaring weet dat er vaak repeaters op deze reis zitten, zorg dan dat je de mensen die eerder deze reis hebben geboekt, wederom benaderd.


Tip 4: yield inzichten koppelen aan je website

Zorg ervoor dat je een goede koppeling maakt tussen het zoeken en boeken op de website en je beschikbaarheid met de realtime prijsstelling.

Wil je een bepaalde reis met een specifieke datum pushen om boekingen te realiseren, zorg dan ook dat je yield inzichten zijn gekoppeld aan je website. Wat is de optimale prijsstelling voor die laatste plekken op die specifieke reis en zorg dat deze goed zijn ingevoerd.


Tip 5: wat doet de markt

Kijk naar wat de markt doet. Wie zijn je concurrenten voor die specifieke reis op die specifieke datum. Wat kost die reis bij hen en wat is de bezettingsgraad en de beschikbaarheid nog bij hen. 

Zijn er bij de concurrenten nog maar een paar plaatsen beschikbaar? Dan kan dit een mooi gegeven zijn om zelf de prijs van die reis duurder te maken.


Tip 6: garantie accommodaties

Heb je garantie accommodaties ingekocht? Zorg dan ook dat je de inzichten vanuit yield realtime gekoppeld hebt aan de accommodatie per vertrekdatum op je website. Hierdoor speel je bijvoorbeeld wekelijks in op de beschikbaarheid versus de optimale prijs per accommodatie.

Valt de bezettingsgraad in een bepaalde periode op een specifieke accommodatie tegen; zorg er dan juist voor om deze accommodatie mee te nemen in je marketingacties.

Licht deze accommodatie uit in je nieuwsbrief, creëer content op je website middels een bestemming reportage over het gebied, waar deze accommodatie zich bevindt.

Maak een rubriek bestemming van de week of accommodatie van de week.