Het succes van profielopbouw

Het succes van profielopbouw

Doe jij als bedrijf al veel met de data die jij allemaal tot je beschikking hebt?

Wij nemen je in onderstaand blog graag mee in de kracht van datamanagement en alle mogelijkheden die dit biedt.

Ieder bedrijf heeft verschillende communicatie- en databronnen met zijn of haar klanten, met potentiële klanten en leveranciers. De uitdaging is om alle verschillende bronnen te bundelen en deze met elkaar zien te verbinden, om dataverrijking van een profiel te krijgen.

Onder een profiel verstaan wij één persoon die in de database unieke kenmerken meekrijgt op basis van onder andere bestaande klantgegevens en websitegedrag.

De databronnen die je als bedrijf hebt zijn bijvoorbeeld je website (Google Analytics), nieuwsbriefstatistieken en je CRM-systeem.

Op alle data die je tot je beschikking hebt kun je dataverrijking toepassen. Simpel gezegd, de verrijking van gegevens middels inzet van tools die de ruwe data verfijnen of verbeteren. Het doel bij dataverrijking is het verkrijgen van zo veel mogelijk relevante gegevens van elk uniek persoon in je database. Aan de hand van deze gegevens kun je inspelen op de wensen en behoeften van (potentiële) klanten.

Bij CRM dataverrijking gaat het er bijvoorbeeld om ontbrekende gegevens aan je CRM toe te voegen. Met meerdere datapunten die je in je CRM invoert, verkrijg je een sterker profiel van elk contact. Zo ben je in staat om de juiste aanknopingspunten te vinden voor verschillende contactmomenten en het klantcontact over de hele breedte van de customer journey te verbeteren.

Dataverrijking is een continu proces en het belangrijkste is dat je toegang hebt tot de juiste informatie op het juiste moment, want dit is waar dataverrijking een praktische rol gaat spelen.

Om dataverrijking goed toe te passen is het van belang, dat je tussen de verschillende systemen die je als bedrijf gebruikt, de juiste koppelingen maakt. Denk bijvoorbeeld aan de data vanuit je website, bijvoorbeeld vanuit Google Analytics. Of een koppeling met je Mail-software zoals bijvoorbeeld Mailchimp, Active Campaign of Ternair.

In de praktijk kan dataverrijking op verschillende manieren en niveaus worden toegepast. Wij laten jou graag kennismaken met een aantal voorbeelden uit de praktijk.

  1. Leer je nieuwsbriefabonnees kennen

Heeft een potentiële klant zich aangemeld voor je nieuwsbrief? Leer deze persoon beter kennen door zijn of haar profiel te verrijken. 

Voorbeeld: vraag in welk productsoort een abonnee interesse heeft. Heeft de klant interesse in bijvoorbeeld busreizen? Zorg dan dat deze persoon regelmatig content aangeboden krijgt over busreizen.

  1. Interesses van website bezoekers meten en retargeten 

Klik data uit nieuwsbrieven en Google Analytics is belangrijke informatie. Door dit te monitoren en hier vervolgens op in te spelen met gepersonaliseerde content, kan de conversieratio aanzienlijk toenemen. 

Voorbeeld: je verstuurt een nieuwsbrief en ziet dat het grootste deel van de openers heeft doorgeklikt naar een specifiek productsoort of een specifieke reis. In een volgende mailing of nieuwsbrief kun je hier op inspelen door meer relevante content over dit productsoort of deze reis te versturen. 

  1. Inspelen op boekingen uit het verleden

Boekt een klant vroeg of juist last minute, boekt een klant reizen naar hetzelfde land/continent of wisselt dit? Zo zijn er allerlei zaken waar je op kunt letten bij bestaande klanten. 

Voorbeeld: wanneer jij merkt dat een specifieke groep klanten échte last minute boekers zijn, kun je hier op inspelen met last minute deals mailings. 

Kort samengevat: zorg dat relevante databronnen gekoppeld zijn, leer je klant kennen en probeer hier continu slim op in te spelen.


Nog meer interessante informatie ontvangen via onze nieuwsbrief? Schrijf je dan nu in! Klik hier