Tools voor het meten van SEO

Datum: 7 juni 2022

Goed vindbaar zijn in zoekmachines als Google is essentieel voor het aantrekken van nieuwe klanten. Continu bezig zijn met zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO, is daarom van groot belang. Met SEO zorg je er namelijk voor dat je hoog scoort op lange termijn. Dit in tegenstelling tot betaalde advertenties (SEA), waarbij de vindbaarheid in google afhankelijk is van de duur en kwaliteit van de advertentie. Om goed te scoren met SEO zijn er diverse tools beschikbaar. In dit artikel gaan we in op de meest gebruikte tools. 

Waarvoor gebruik je SEO tools?
Niet alle SEO tools kunnen voor dezelfde doeleinden worden ingezet. Zo zijn er tools die vooral geschikt zijn voor inzicht in concurrenten en zoekwoordenonderzoek. Andere tools zijn meer geschikt voor analyses van de website zelf. Het is dus belangrijk om eerst voor jezelf na te gaan waar je een SEO tool voor zou willen gebruiken.

SEMRush
Semrush is één van de meest gebruikte SEO tools. De tool heeft dan ook uitgebreide functies, zoals zoekwoordenonderzoek, concurrentieonderzoek, doorlopende technische scans, rank tracking, social media monitoring, linkanalyse, rapportages en nog veel meer. De rankings van zoekwoorden worden bij SEMRush zelfs dagelijks opgehaald. Bij andere tools is dit vaak wekelijks. Ten slotte is het met SEMRush ook mogelijk om een SEO technisch rapport uit te draaien. In dit rapport is onder andere zichtbaar of er sprake is van dubplicated content op je website, redirects, errors en de leesbaarheid van de sitemap.

Meer informatie SEMRush: Klik hier

Ahrefs
Ahrefs is net als SEMRush een hele goede alles-in-één tool. Je kunt met deze tool inzicht krijgen in hoe je scoort ten opzichte van concurrenten en op welke zoekwoorden je hoger kan scoren. Ook staat Ahrefs bekend om de grote database aan backlinks en de meest actieve crawlers die alle data binnenhalen.

Meer informatie Ahrefs: Klik hier

Screaming Frog
Screaming Frog is in tegenstelling tot SEMRush en Ahrefs geen alles-in-één tool. Deze tool wordt namelijk vooral ingezet voor technische analyses van je website. Met de gratis versie is het zelfs mogelijk om 500 URL’s te laten scannen. Hiermee krijg je inzicht in eventuele optimalisatiepunten voor je metatitels en metadescripties, URL’s, afbeeldingen, het verwijderen van duplicate content en verbeteringen van de interne linkstructuur.

Meer informatie Screaming Frog: Klik hier

Page Speed Insights
Page Speed Insights is een gratis tool waarmee je de snelheid van je webpagina’s kan analyseren. Na de analyse krijg je tips om je website sneller te maken. De tool geeft je website een score van 0 tot 100. De snelheid van je website is natuurlijk zowel van belang voor de gebruikerservaring als de vindbaarheid in Google. Google hecht namelijk veel waarde aan de snelheid van je website.

Meer informatie Page Speed Insights: Klik hier

Ubersuggest
Wil je op een laagdrempelige manier aan de slag gaan met SEO? Dan is Ubersuggest een fijne én bovendien gratis tool. Met deze tool is het mogelijk om een volledig zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Per zoekopdracht krijg je suggesties en gerelateerde zoektermen waarop je gevonden kunt worden in Google. Ook krijg je inzicht in welke zoekwoorden nog niet veel door concurrenten worden gebruikt en waar dus kansen liggen voor jou.

Meer informatie Ubersuggest: Klik hier